techniek

 

Wie aan glaskunst in kerkramen denkt, associeert als vanzelf 'glas in lood' of 'brandschilderen'. Twee technieken waarmee van oudsher complete taferelen uitgevoerd worden. Ook in de PKN gemeente Heerenveen. Denk aan de Kruiskerk  (1936) met z’n grote oppervlakken glas in lood. Of de kerk aan de Fok (1867): die heeft zes mooie gebrandschilderde, en met glas in lood afgewerkte ramen met  bloemmotieven (zie Kerk aan de Fok). De Sionskerk (1961) heeft een uitbundig glas in lood tafereel, ontworpen door Frits Klein. De Skoattertsjerke  (18e eeuw) tenslotte heeft kleurrijke klassieke glas in lood ramen met protestantse symboliek (zie ook: kerkramen in Heerenveen).

 

In een nieuw gebouw past het een moderne techniek te gebruiken. In de 20e eeuw zijn nieuwe technieken ontwikkeld om kleine glasdelen te verwerken tot een groot samenhangend geheel. Deze technieken stellen de (glas)kunstenaar in staat de artistieke horizon te verleggen. Dalle-de-verre, glas-appliqué, printtechnieken, fusen...  Er zijn geen technische beperkingen meer aan oppervlak of kunstzinnige behoefte, waar de klassieke glazenier met zijn loodstrips nog al eens tegen aan liep.
Beoogde techniek voor Trinitas is glasfusing, een samensmeltingsproces. Deze techniek bestaat pas zo’n 40 jaar. Er worden drie lagen glas op de gewenste manier op elkaar gelegd. In een oven wordt het glas langzaam verhit tot plm. 800 gr. C. Het glas wordt zacht, maar net niet vloeibaar. Het versmelt onderling, waarbij de gewenste kleuren en structuren ontstaan. Dit is een delicaat proces, dat vakmanschap en ervaring vereist. De stookprogramma’s van langzaam verhitten en weer afkoelen zijn tegenwoordig computergestuurd, met voor elke glassoort en kleurcombinatie een eigen programma.

Het eindproduct heeft een dikte van gemiddeld 9 mm. Hieronder enkele gefusede glasdelen. Het linker is een proefdetail op basis van het ontwerp. De stukken tonen iets van de werking bij wisselende lichtintensiteit en veranderende achtergrond. Deze twee elementen 'licht’ en ‘achtergrond’ hebben grote invloed op hoe gefused glas waargenomen wordt. Afbeeldingen midden en rechts zijn van hetzelfde stuk glas! 

                                                             
                                                                     voorbeelden van gefused glas

De glaspanelen worden aan de binnenkant in metalen frames voor de bestaande ramen geplaatst. Ze zijn onderhoudsvrij, en indien noodzakelijk, relatief makkelijk demonteerbaar.

Glaskunstenares Brenda Bleijenberg van Glasatelier Het Glazen Nest te Oldenzaal zal, als alles doorgaat, het werk uitvoeren.

 

> naar top deze pagina
> naar ontwerp

> home 

 

 


 2014 © johs vlaanderen oldenzeel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.